luni, 14 octombrie 2013

ROMANII SI CODUL RUTIER

  Eu, Earnest, cetatean onest care respect regulile de circulatie in trafic, abia astept intrarea in vigoare a noului Cod Rutier. Atunci voi putea spera ca nu voi mai fi stresat de farurile aprinse in spatele meu de un vitezoman, care ma agreseaza in acest mod ca respect viteza inscrisa pe indicator, pe anumite tronsoane sau localitati sau nu ma va depasi pe partea dreapta, conducand cu 2 roti pe carosabil si cu celalte 2 in sant, nu ma voi mai teme de nebuni, care se angajeaza in depasiri, intrand, din sens opus pe banda mea si aprinzandu-mi farurile in fata, atentionandu-ma ca, daca nu ma feresc intrand in sant,  va intra el cu tirul sau cu jeepul in mine. De asemenea, in urbea mea supraaglomerata, nu voi mai fi depasit in intersectie sau blocat de un nebun care s-a razgandit si se intoarce in plina strada, luand-o pe celalalt sens, nu ma voi trezi in fata cu alt nebun, care crede ca a castigat timp, trecand pe rosu, pentru ca toti acesti teribilisti se vor teme, nu atat de amenzile mari , pentru ca au cu ce sa plateasca, cat de faptul ca le va fi suspendat permisul, pe o perioada indelungata de timp. Stiti ca in Australia, permisul de conducere nu se suspenda, ci se ia definitiv pentru incalcarea grava a regulilor de circulatie? Iar la noi, pentru ca s-a indraznit sa se dea sanctiuni mai dure, tiristi si alti conducatori auto au protestat. Cred ca este primul protest pe care l-am vazut impotriva respectarii unor reguli! Ma tem insa ca o parte din romanii mei nu vor scapa de "betia vitezei". Avem in sange aceasta meteahna. O aveau si stramosii nostri romani. De aceea, Caesar a infiintat , la Roma, politia circulatiei si a dat un regulament inspirat de unul din Pergam, prin care se impuneau reguli de circulatie a carelor, pe strazile colinelor Romei, pentru a se evita ciocnirea acestora, pentru ca circulau cu mare viteza. Aceste reguli vor fi impuse, mai tarziu, in intreg Imperiu Roman, deci si in Dacia.
  In perioada medievala, pe drumurile si ulitele oraselor din tara noastra, mai ales in zilele de targ sau de sarbatoare, era mare haos. Acest lucru il va determina pe domnitorul Alexandru Mavrogheni, in anul 1787, sa dea porunca: "sa nu se mai umble iute pe uliti" , iar cand " este buluc, ori sa se astepte sa se curete sau sa se largeasca locul de a trece, sau sa urmeze mergerea cu mare liniste si incetinel". Domnitorul dadea porunca zapciilor si capitanilor de raspantie sa supravegheze circulatia si se faceau raspunzatori de nerespectarea regulilor. Acestia aveau obligatia de a da jos de pe capra pe birjarul contravenitor si sa-l trimita la Spatar sau la Aga, care il aducea la Domnitor pentru a-si primi pedeapsa. Se pare , dupa cum ne relateaza documentele, ca nici caderea capului sub secure nu a stopat " betia vitezei".
    In anul 1932, cand pe strazile oraselor circulau deopotriva pietoni, trasuri, biciclete, carute, masini, iar in orasele mari, tramvaie, s-a impus sa se dea o ordonanta, pentru a stopa haosul de pe strazi. Aceasta ordonanta stabilea sanctiuni si reguli  si pentru pietoni. Astfel, le era interzis pietonilor sa se opreasca in mijlocul trotuarelor, dar mai ales la coltul strazilor. 
   Prin anii 50 ai secolului trecut, s-a stabilit un Cod Rutier, care de atunci este mereu modificat, numai ca o parte dintre romanasii nostri si-au facut propriile reguli de circulatie si tare ma tem ca acestia vor circula in continuare, dupa regulile lor, nu dupa cele ale noului cod.
Pe curand, 
Earnest

Niciun comentariu: